Geschreven door Kickor
‘De stof en de docenten’, gaf hij als antwoord toen ik hem vroeg wat hij niet leuk vond aan de opleiding. Wanneer iemand is gestopt met een opleiding vraag ik altijd naar wat ze wel en wat ze niet leuk vonden aan de opleiding.
Het is één van de verkenningspunten in het studiekeuze proces. Er zijn er natuurlijk meer.
Hij is net afgewezen voor zijn droom opleiding en nu ook gestopt met zijn opleiding Aviation.
In zijn laatste jaar van de middelbare school wilde hij maar één ding: luchtverkeersleider worden. Vliegtuigen hebben zijn interesse maar de techniekkant boeit hem niet zo. luchtverkeerleider lijkt hem de ideale baan.
Maar daar kun je niet zomaar beginnen. Er gaat een selectieprocedure van een half jaar aan vooraf. Die begint pas in november/december en daarom legde hij de focus op de opleiding Aviation. Hij is naar de open dag geweest en heeft een meeloop-dag gedaan. Dit is wat hij wilde! Kat in het bakkie, verder nergens naar kijken, inschrijven en lekker zomervakantie vieren.
En toen kwamen de lessen. En wat bleek: Hij vindt de stof niet leuk, natuurkunde is toch te moeilijk en de docenten geven geen prettig les. Iedere dag naar Amsterdam reizen, blijkt ook intensiever dan gehoopt. En als hij dan ook nog eens wordt afgewezen voor de opleiding luchtverkeersleider, knapt hij helemaal af op de opleiding Aviation.
Aviation had hij gekozen als voorloper op luchtverkeerleider en dat klinkt harstikke logisch. Maar als bij nader inzien die opleiding niet zo leuk is als verwacht, dan maak je een opleiding niet af. Ook dat is logisch.
Hoewel er niet één reden te noemen is waarom studenten stoppen met een studie, haken veel studenten af omdat de opleiding niet is wat ze ervan verwacht hadden. Zo ook mijn coachee: ‘Op de open dag werd de opleiding heel positief gepresenteerd en kon je in een luchtsimulator zitten, maar de opleiding was in de praktijk helemaal niet zo leuk en veel theoretischer dan ik gedacht had’.
Mijn advies is om je grondig te verdiepen in de vakken van de eerste en het tweede jaar. Heb je deze informatie dan weet je vaak ook of het derde en eventueel vierde jaar bij je past. Check je de vakken dan heb je al meer informatie om te bepalen of iets je leuk lijkt.
Verder is het slim om je van tevoren te oriënteren op de wijze van afstuderen en te bepalen of dat je wat lijkt. Het is nogal een verschil of je een theoretisch onderzoek moet doen en die presenteren of dat je een stage gaat doen met een afstudeeropdracht.
Neem deze vragen mee naar een open dag of een meeloop-dag en zoek daar mensen op om de vragen aan te stellen. Heb je antwoord gekregen op je vragen, dan weet je zeker dat je goed vooronderzoek gedaan hebt.
Op voorhand garanderen dat je de gekozen opleiding gaat afmaken, dat kan niet. Er kunnen persoonlijke factoren meespelen die je van tevoren nog niet weet. En ook de opleiding kan anders uitpakken omdat je geen kamer kunt vinden en je veel moet reizen. Of de manier van toetsen wijzigt tijdens jouw studie. Ook dat gebeurt wel eens.
Maar hoe beter je vooronderzoek, hoe groter de kans de studie bij je past en hoe groter de kans dat jij je de studie afmaakt.
Wil je graag ondersteuning in het studiekeuze proces? Vraag dan één van onze Kickor coaches. Je vindt ze op de Kickor website. Afstand hoeft geen probleem te zijn. Er zijn genoeg coaches die je kunnen helpen met een online studiekeuze traject. Kies vooral een coach die je aanspreekt.
Dit artikel is geschreven door Joyce Heijnsdijk, één van de studiekeuze coaches en mede-eigenaar van Kickor. Wil je weten of Kickor iets voor je kan betekenen, mail ons dan via dit contactformulier.
Op linkedIn publiceren we geregeld over Kickor. Volg ons op LinkedIn als je dat interessant lijkt